Babbeltruc voor zorgmedewerkers

Ze komen steeds vaker voor: babbeltrucs. Misleidende praatjes en valse redenen om thuis of op straat mensen te beroven. “Vaak zijn de slachtoffers senioren of senioren in een zorginstelling. Criminelen die babbeltrucs gebruiken maken graag misbruik van de goede bedoelingen en gastvrije houding van oudere burgers. Die goede eigenschap van senioren maakt ze helaas te vaak tot een makkelijke prooi. Er zijn naar schatting zo’n 125.000 pogingen per jaar. Eén op de vijf daarvan heeft succes. Dat is een flink probleem. Dat is de reden geweest voor Criminaliteitspreventie Nederland om een training te realiseren voor oplettende burgers en medewerkers van een zorginstelling of thuiszorg.

Nep wijkagent, loodgieter, nieuwe buur of zorgmedewerker...

De criminelen gaan vaak zeer creatief en geraffineerd te werk. Bijna altijd zijn ze keurig gekleed en komen ze zeer vriendelijk en beleefd over. Ze doen zich soms voor als nieuwe buur en willen dan graag een kop koffie komen drinken. Of ze zijn de behulpzame wijkagent die even kennis komt maken, de medewerker van het gasbedrijf die de meterstand komt opnemen of zelfs mensen van de huishoudelijke hulp die in het kader van de Wmo langskomen. Soms worden er zelfs kinderen ingezet door de criminelen, die moeten dan bijvoorbeeld ‘nodig plassen’. Regelmatig werken meerdere criminelen samen: één of twee proberen door de babbeltruc toegang tot de woning te krijgen of af te leiden, en een andere persoon houdt de wacht of voert de diefstal zelf uit. 

Lekker aan de slag met je team, en zorg dragen voor de senioren..! Mail ons voor informatie

Preventie: alert op misleiding.

De training 'Babbeltruc voor zorgmedewerkers' leert de deelnemers te reageren op verdacht en afwijkend gedrag. Het feitelijk waarnemen van een situatie om deze dan preventief af te handelen.

 

Cursisten zijn in staat na deze training;

  • Een bezoeker te observeren zonder interpretaties
  • Geweldloos te communiceren
  • Initiatief durven te nemen naar een persoon toe
  • Duidelijk signalement op te nemen
  • Weten wanneer de hulpdiensten moeten worden ingeschakeld
  • Bewustwording van eigen werkomgeving
  • Adviseren naar senioren toe
  • Wat te doen bij het herkennen van nepagent
  • Preventief denken en werken
 
Tijdens de training zal men op een ludieke manier kennis maken met de babbeltrucs, rollenspellen zullen plaats vinden om de cursist een ervaring op te laten doen.