Criminaliteitspreventie Nederland

Minister Blok: "Wees voorbereid op criminaliteit"

Minister Blok van Veiligheid en Justitie trapt op 7 oktober de Week van de Veiligheid af. In een vestiging van Albert Heijn in Den Haag doet hij een oproep aan alle winkelmedewerkers in Nederland zich goed voor te bereiden op criminaliteit, om zo agressie en geweld op de winkelvloer te verminderen. Detailhandel Nederland lanceert vervolgens een interactieve e-learningmodule, die winkelmedewerkers helpt verstandig om te gaan met agressie en geweld.

Via dit gratis online lespakket leren winkelmedewerkers hoe zij agressie en geweld kunnen voorkomen. En als het toch zover komt: hoe zij daar het beste mee kunnen omgaan. De 360graden-veiligheidsfilms, waarin praktijksituaties worden nagebootst, helpen daarbij. De module is ontwikkeld met financiële steun van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Het is een goed voorbeeld van hoe het bedrijfsleven zelf initiatief neemt om criminaliteit terug te dringen. Het aanbieden van de gratis e-learningmodule is een van de vele activiteiten in de Week van de Veiligheid 2017, met als thema 'Ben jij voorbereid op criminaliteit?'. De Week van de Veiligheid duurt tot 16 oktober.

Cybersecurity steeds belangrijker

Ook cybersecurity is een thema dat in de Week van de Veiligheid aan bod komt. Dat is geen overbodige luxe, want de helft van alle medewerkers krijgt van zijn of haar werkgever nooit informatie over veilig online werken. De veiligheidsprocedures van de organisatie zijn voor veel medewerkers een black box. Ook de manier waarop persoons- en of klantgegevens worden verstuurd, is bij de meerderheid (59%) niet bekend, zo blijkt uit het rapport Cyberbewustzijn en vaardigheden van de Nederlandse (beroeps)bevolking van Motivaction (www.alertonline.nl).

Tal van activiteiten in Week van de Veiligheid 2017

Gemeenten, politie, brancheorganisaties (zoals Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, VNO-NCW en Transport en Logistiek Nederland) en Regionale Platforms Criminaliteitsbeheersing organiseren in de Week van de Veiligheid tal van activiteiten om ondernemers te stimuleren preventieve maatregelen te nemen en zo criminaliteit tegen te gaan.

Groepstrainingen en gratis veiligheidsscan

Het CCV geeft onder andere groepstrainingen aan ondernemers en hun personeel, met als thema’s winkeldiefstal, agressie en overvallen. Net als in de 360graden-veiligheidsfilms worden praktijksituaties nagebootst. Zo leren ondernemers en hun personeel hoe ze het beste kunnen reageren. De training werkt met rollenspellen, waarbij een professionele acteur een agressieve klant, winkeldief of overvaller speelt. Daarnaast komen ondernemers met kleine bedrijven (maximaal 5 vestigingen en 50 fte) in aanmerking voor een gratis veiligheidsscan (VKB-scan). Een erkende veiligheidsexpert komt dan langs en geeft advies op maat.

Kijk op deweekvandeveiligheid.nl voor een overzicht van alle activiteiten die worden georganiseerd in de Week van de Veiligheid.

Inbreker treft kolossale buit aan

08-12-2016, 12:24 | Van de redactie

 

VEENENDAAL Inbreker Bram Jadtkowicz presenteerde woensdagmiddag in Hotel Van der Valk tijdens het Eindejaarsevent van Ondernemend Veenendaal zijn bevindingen van zijn inbraakpogingen. De middag werd op humorvolle wijze aan elkaar gepraat door spreekstalmeester Jaap Pilon die de zaal het Veense boerenkoollied liet zingen. Ook werden negen certificaten uitgereikt in het kader van Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen (KVO-B).

Ondernemend Veenendaal werkt al een tijdje aan de bewustwording bij de meer dan vierduizend Veense ondernemers op het gebied van veiligheid. Een jury beoordeelde de Veense bedrijventerreinen en het begeerde certificaat werd behaald. Gert van Ginkel van het KVO-B beseft als geen ander dat het nu geen tijd is om op de lauweren te gaan rusten. ,,We moeten alert zijn en blijven." In dat kader gaf Ondernemend Veenendaal aan Criminaliteitspreventie Nederland de opdracht om onder andere de inbraakgevoeligheid te testen. Inbreker Bram J. van Voorne uit Putten kwam in november naar Veenendaal en reed 's avonds en 's nachts een rondje over de Veense bedrijventerreinen op zoek naar buit.

Bij een bedrijf waar men volop werkte probeerde hij ongezien binnen te komen. Hij werd echter betrapt. Bram had zijn verhaal al klaar. De kantoorjuffrouw trapte erin en vertelde ook tot hoe laat ze moest werken. Bram ging op genoemd tijdstip terug en trof de kantoordeuren open en snuffelde in laden en kasten. Bij een ander bedrijf stond het hek open en zat de achterdeur niet op slot. Een prachtige speedboot kon Bram zomaar achter zijn auto koppelen.

Met foto's als bewijsmateriaal liet Bram zien hoe gemakkelijk hij onder of over tienduizenden euro's kostend hekwerk stapt. Vaak stond het klimgerei in de vorm van ladders, keukentrap, containers en fietsenhokken al klaar. Toen hij rondliep in een groot bedrijf waar voor tienduizenden zo niet tonnen aan waardevolle spullen lagen en er zelfs geen alarm afging en geen enkele beveiligingsdienst zich kwam melden, heeft Bram de politie gebeld. Na met zes man op kantoor gezocht te hebben vond men eindelijk een waarschuwingsadres. De eigenaar kwam de zaak alsnog op slot doen.

Bram J. verzuchtte wijzend naar een foto:,,Mensen waarom zou ik als inbreker alcoholische dranken in de winkel kopen als ik bij dit bedrijf 's avonds zomaar de kantine in kan lopen en er tientallen flessen voor mij klaar staan? Het lijkt wel of Veenendaal er een 'opendeurenbeleid' op nahoudt."

Jaap Pilon maakte voor de uitreiking van de certificaten de opmerking: ,,Zo, allemaal door de mand gevallen", en in één adem vraagt hij aan de aanwezige MKB-voorzitter Michaël van Straalen ,,Verdienen ze het certificaat wel?" Van Stralen: ,,Dat vroeg ik me ook af, ik schrok me een hoedje maar ze hebben het wel verdiend." Het keurmerk gaat echter ook over of de bedrijventerreinen goed verlicht en niet verpauperd zijn. Gelukkig hadden veel bedrijven de deur wel op slot, de juiste verlichting en het hek afgesloten en konden de KVO-B certificaten worden uitgereikt. Terecht zei burgemeester Wouter Kolff dat er ,,nog stappen zijn te zetten."

Zack The Roller en zijn team zijn weer in het nieuws..........
https://www.mkb.nl/meer-informatie/congres-beleef-veiligheid-ijmond

Gerrit de Raaf op pad in Schagen

 

“Gerrit de Raaf” bezoekt winkeliers in Schagen

Schagen, 3 november 2015 – Op initiatief van de gemeente Schagen en het Regionaal Platform Criminaliteitsbestrijding (RPC) Noord-Holland hebben winkeliers en hun medewerkers in oktober deel kunnen nemen aan het veiligheidsproject Secret Scan. Winkeliers reageerden enthousiast en kwamen afgelopen maandag in grote getale naar de afsluitende bijeenkomst in het gemeentehuis. 

Hoe gemakkelijk het is om artikelen uit een winkel te stelen demonstreerde ‘Gerrit de Raaf’ die Schagen bezocht. Deze winkeldief deed zich, bij de aangemelde ondernemers in de binnenstad, Tuitjenhorn en Callantsoog, voor als een gewone klant maar wel met de bedoeling om ongeoorloofd iets weg te nemen uit de winkels. Gedurende de avond kregen de ondernemers te horen of en wat zij kunnen doen om hun zaak, personeel en eigendommen beter te beschermen tegen winkeldieven. 

Tijdens de bijeenkomst, welke werd geopend door burgemeester Marjan van Kampen - Nouwen, liet Gerrit de Raaf zien welke artikelen hij heeft kunnen ‘stelen’ en werden onveilige situaties, zoals overval en inbraakrisico’s, besproken. Na afloop kregen de winkeliers hun ‘gestolen’ goederen terug.


De door Gerrit de Raaf verzamelde buit

GEZOCHT...................Winkeliers die niet hun kop in het zand steken en ook willen weten waar de zwakste schakel te vinden is. Begin 2018 goed, start nu een Secret Scan.
Tijdens het winkelen komt men een artikel tegen dat een veel lagere prijs heeft dan normaal, terwijl het geen aanbieding is. De verkoper vermeldt echter dat deze prijs niet klopt en de klant de normale prijs moet betalen. Dit kan in een winkel of in een webshop zijn, de wet kent hier een aantal regels over. Wat zijn de rechten van de klant in dit geval?
 
Een hogere of lagere prijs op een artikel
In de meeste gevallen zal een klant geen artikel kopen dat beduidend duurder is dan normaal. Echter, wanneer een artikel veel lager geprijsd is, zijn de meeste mensen geneigd het artikel te kopen. Iedereen is immers uit op voordeel.
In sommige gevallen heeft de klant geluk en krijgt hij of zij het artikel voor de veel lagere prijs. Dat is mooi meegenomen. In andere gevallen zal de verkoper de klant duidelijk maken dat de prijs die op het artikel staat, niet juist is. In dat geval ontstaat er vaak een discussie tussen klant en verkoper: wie heeft er nou gelijk?
 
Aannemelijke prijs
De wet is hier duidelijk over: een artikel dat dermate laag geprijsd is zodat de klant hier zelf twijfels bij kan hebben, mag gezien worden als een fout. Fouten zijn er om gemaakt te worden, zo ook bij winkeliers. Een komma kan verkeerd staan, of een cijfertje ontbreekt. Een luxe bungalowtent die normaal gesproken 999 euro kost, en nu geprijsd is voor 99 euro, is natuurlijk foutief geprijsd. De klant had in dit geval zelf kunnen bedenken dat een artikel nooit zo laag afgeprijsd wordt. Deze fouten worden vooral op webshops gezien: grote of dure artikelen waarbij één cijfertje niet wordt gedrukt. Een televisie die normaal 1299 euro kost maar nu voor 129 euro te koop staat, is natuurlijk een aannemelijke fout. Ook in dit geval had de klant zelf kunnen weten dat dit een foutief geprijsd artikel is. Een artikel dat dermate afgeprijsd is zodat de klant er twijfels bij zou kunnen hebben, hoeft dan ook niet voor de foutieve prijs verkocht te worden. Anders wordt het wanneer het hier daadwerkelijk om een aanbieding gaat. In het geval dat er duidelijk bij staat dat het artikel zo laag geprijsd is, bijvoorbeeld door een korting van 90 procent te geven of door aan te geven dat het hier om een grote opruiming gaat, dan is de verkoper verplicht het artikel ook voor deze prijs te verkopen.
 
Artikel kopen of niet?
Wanneer de klant aan de kassa te horen krijgt dat de prijs niet klopt, kan de klant zelf beslissen of hij het artikel toch voor de normale prijs wil kopen, of van de koop wil afzien. Op het moment dat de klant heeft betaald, is er een koopovereenkomst tussen klant en verkoper aangegaan. De klant kan later niet meer gaan klagen over de prijs van het artikel. Er wordt dan ook geen geld terug gegeven.
Het is daarom van belang dat de klant zichzelf afvraagt of hij het artikel voor de normale prijs wil kopen. Wanneer het te lage bedrag op het artikel kan worden aangemerkt als een fout van de verkoper, dan heeft de klant geen recht op de lagere prijs. Echter, wanneer het hier ome en aanbieding gaat of wanneer de klant kan aantonen dat hetzelfde artikel elders ook voor de lager prijs wordt aangeboden, dan kan de klant hier beroep op doen. Wanneer de verkoper niet mee wil werken, kan de klant besluiten het artikel niet te kopen. Door de verkoper een brief te sturen, kan de klant proberen of het artikel toch voor de lager prijs gekocht mag worden. in sommige gevallen zal de verkoper alsnog toegeven. Echter, bij zeer grote prijsverschillen, is de kans groot dat de verkoper hier niet op ingaat.
 
Een artikel kwaadwillend afprijzen
Soms verwisseld de klant kwaadwillend het prijskaartje op een artikel, om zo voor een lagere prijs het artikel te kunnen kopen. Wanneer de verkoper dit opmerkt, kan deze aangifte bij de politie doen wegens diefstal. De klant zal het artikel dan niet mogen kopen voor de lagere prijs en krijgt een fikse boete. De verkoper moet echter wel kunnen aantonen dat de klant zelf het prijskaartje heeft verwisseld, en dat dit niet al eerder door een andere klant of door een winkelmedewerker is gebeurt.Sommige winkeliers beschermen zichzelf tegen deze manier van diefstal, door aan te geven dat alleen de gescande prijs aan de kassa de juiste prijs is. De klant kan op deze manier geen prijskaartjes verwisselen. Een nadeel van deze manier van werken is, dat sommige aanbiedingen of afprijzingen nog niet in de kassa verwerkt zijn. Let daarom heel goed op de gescande prijzen. Klopt dit niet, meldt het dan aan de verkoper. Wanneer de verkoper de prijs niet wil aanpassen, kan het besluit genomen worden het artikel te kopen of het artikel in de winkel te laten liggen.

Bron: infonu.nl