Staatssecretaris Martin Van Rijn (volksgezondheid) streeft naar een dementievriendelijke samenleving waarin bijvoorbeeld medewerkers in een supermarkt sneller herkennen wat er aan de hand is als iemand verward is in een winkel. Ook jongeren kunnen daar een rol in hebben.
''Jongeren zouden meer moeten weten van dementie.''
Daarom geeft Van Rijn ze een grotere rol in de campagne Dementievrienden die in 2016 is begonnen. “Wie op jonge leeftijd een realistisch beeld krijgt van dementie, neemt dat de rest van z’n leven mee”, aldus Van Rijn.
Beeldvorming
De staatssecretaris haakt hiermee in op het advies van de werkgroep ‘Vanuit dementie bekeken’. Volgens de werkgroep moet de maatschappelijke beeldvorming rond dementie veranderen. “Mensen zijn niet dement, mensen hebben dementie. En mensen met dementie hebben mogelijkheden, daar moet de omgeving zich van bewust worden”, aldus de organisatie.
Dementie
In Nederland hebben naar schatting 260 duizend mensen dementie. Omdat het aantal ouderen toeneemt, zal dat aantal in 2050 volgens het ministerie van Volksgezondheid zijn opgelopen tot zeker 400 duizend. Het kabinet trok eerder al ruim 32 miljoen euro uit voor wetenschappelijk onderzoek naar deze dodelijke hersenaandoening. Een reden te meer om nu mooie programma's te beiden en uit te denken met opdrachtgevers.